reklama

Keď kosím na záhumienke

V dome starých rodičov máme veľké humno a za ním lúku. Ako chlapec som tam chodil kosiť s dedom. Starý rodičia sú už na onom svete, ale dom sme si nechali. Keď ma dedo učil kosiť, bolo to akoby ma zasväcoval do nejakého tajomstva. Ono kosenie, má v sebe skutočne čosi magické. Pravdaže hovorím o kosení kosou, nie elektrickými, alebo motorovými kosačkami, ktoré počuť široko ďaleko. Kosenie kosou je hotová veda. Ako chlapec som sa učil kosu nakuť na dvoch nákovkách, jednej väčšej a druhej menšej, kosu naostriť osličkou, čo ma stálo pár jaziev na ukazováku a trochu krvi, kosu skloniť tak, aby mala správny uhol a upevniť, aby sa viac nehýbala. To všetko ma dedo naučil. Kosenie je preto záležitosťou mňa, deda, padajúcej trávy pod švihom kosy, vychádzajúceho slnka a rosy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Spev vtákov, ktoré ožijú pred východom slnka, vôňa lesa, prvé lúče predierajúce sa smrekmi. To všetko ma víta za včasného rána za humnom. Tomuto miestu patrí moje detstvo, ktoré s jeho vôňou ožíva. Osličkou prebehnem ostrie a ozve sa štrngot, ktorý počúvam rád.

Vysoká zelená tráva a v nej dve postavy. Malý Riško a jeho dedo, na ktorom spočíva obdivný pohľad dieťaťa. Dedova žilnatá ruka roztancuje osličku po ostrí, tak rýchlo, až sa to dieťaťu zdá nemožné. Potom naostrí aj zmenšeninu kosy, ktorou bude kosiť jeho vnuk. Dve veľké ruky pomôžu dvom drobným detským správne uchopiť kosu. "Pätu drž pri zemi, neber si priveľa, rob len krátke oblúky," opakuje si dieťa dedove rady. Na lúke za humnom stoja v tráve dve postavy. Jedna veľká a mocná a druhá ešte len malá a slabá.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tráva si líha pod švihom kosy a vzduchom sa nesie tichý šepot ostria. S každým švihom sa vyroja drobné mušky, brániace svoje hniezda. Lúka je veľká a plná života, ktorý prichádza s kosením o domov. Vtáky to vedia a začínajú sa zlietať na hostinu. Hmyz je bez úkrytu.
Napriek dotieravému hmyzu vyzliekam prepotené tričko a striem si s tváre pot. Ostáva mi posledná štvrtina lúky.

Dedo podáva dieťaťu osličku, "namoč si ju, tlač ju dovnútra a po oblúku, musíš to ostrie cítiť". Dieťa sa snaží ostriť rýchlo ako dedo, oslička sa mu šmykne po kose a z ukazováka sa pustí krv. Dedo vytiahne vreckovku a prst obviaže. "Slnko je už vysoko, poď dokončíme to zajtra".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slnko sa dvíha, vysušuje rosu a pot kropí moju tvár. Za každým švihom kosy sa nesie čoraz ťažší výdych. Keď padne posledný trs trávy slnko je už vysoko na oblohe.
„Zvládol som to dedo. Skosil som ju, tak ako si ma to učil. Skosil som ju celú."

Zo záhumienky odchádzajú dve postavy s kosami cez plece. Vnuk so zakrvavenou vreckovkou na prste, dedo s veselými vráskami okolo očí. „Nič sa neboj, zajtra ju spoločne dokosíme."

Riko Kollar

Riko Kollar

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

&hlCestovateľ-dobrodruh, Rozprávač-iluzionista,Samotár-stvorený osudom, v kristových rokoch-33.Dnes doma na Orave, zajtra uvidím Zoznam autorových rubrík:  Little Big countryTechnologieŽivotom skúšaný

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu